charnico بازار میلیون خودرو 15میلیون خودرو دست دوم

charnico: بازار میلیون خودرو 15میلیون خودرو دست دوم

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری کنایه‌های رشیدپور کدام آقازاده‌ها را نشانه قرار می‌گیرد

زیر سایه سنگین اینترنت دست به دست شدن بریده‌های جنجالی یک برنامه در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به امتیاز جهت برنامه‌های سیما شده، ولی این چقدر منطبق بر کارکرد رسانه

کنایه‌های رشیدپور کدام آقازاده‌ها را نشانه قرار می‌گیرد

کنایه های رشیدپور کدام آقازاده ها را نشانه قرار می گیرد

عبارات مهم : برنامه

زیر سایه سنگین اینترنت دست به دست شدن بریده های جنجالی یک برنامه در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … تبدیل به امتیاز جهت برنامه های سیما شده، ولی این چقدر منطبق بر کارکرد رسانه ای رسانه ملی است؟

به گزارش مهر، برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» به تهیه کنندگی و اجرای رضا رشیدپور بدون مبالغه یکی از تأثیرگذارترین برنامه های چند ماه اخیر صداوسیما در میان مخاطبان خاص و عام بوده هست؛ برنامه ای که هم از نظر بصری و استانداردهای تصویری و هم از منظر ایجاد ظرفیت های خاص جهت رسانه ملی جایگاه تثبیت شده است ای را از آن خود کرده و احتمالا به همین جهت مدیر جوان شبکه سه سیما جهت رسیدن به ایده آل هایش در زمینه براق سازی و خودانتقادی روی این ظرفیت حساب خاص ای باز کرده است.

«حالا خورشید» ولی طی هفته های اخیر به واسطه انتشار بریده هایی از موضع گیری های کنایه آمیز رضا رشیدپور راجع به مسایل روز در فضای رسانه های رسمی و غیررسمی، خبرساز شده است که کلیدواژه یکسان نمونه های متأخر آن آقازاده بوده است از «لالایی خواندن جهت یک نوزاد آقازاده! » تا «کنایه به آقازاده های دو تابعیتی»

این سبک از مطایبه و شوخی با مسایل روز به خاص سوژه های ملتهب و حساس البته محدود به قسمت های اخیر «حالا خورشید» نیست و پیش تر هم نمونه های آن را در قالب استندآپ های مهران مدیری در «دورهمی» و یا طنازی های رضا رفیع با اخبار روز در «منبع موثق» دیده بودیم ولی رشیدپور حالا پرچم دار مهم این سبک برنامه سازی و پرداختن به مسایل روز در قاب رسانه ملی است که راجع به آن نکاتی قابل طرح است.

به طور مصداقی راجع به نمونه متأخر این رویکرد یعنی کنایه رشیدپور به پدیده «آقازاده ها» فارغ از جذابیت این بیانات در نگاه مخاطبان، جای طرح یک پرسش جدی وجود دارد که شاید بر زبان مخاطبان نیاید و اگر بیاید هم شنیده نشود ولی در ذهن قریب به اتفاق آنان ایجاد جرقه می کند؛ «رشیدپور از کدام آقازاده ها می گوید؟» سوالی که تردید نباید داشت در صورت نرسیدن به پاسخ درخور می تواند زمینه ساز دریافت صدها پاسخ بی اعتبار و گاه انحرافی شود.به تعبیر دیگر هنگامی که برنامه ساز و یا سیاست گذار رسانه ای در مقیاس رسانه ملی تصمیم می گیرد رویکرد انتقادی و «صریح» نسبت به مسایل روز در پیش بگیرد و هم وقت تلاش می کند صراحت و جسارت خود را در لایه ای از طنز (بخوانید ابهام) عرضه کند، ناخواسته زمینه ساز شکل گیری اتمسفری سرشار از سوءتفاهم در ذهن مخاطبان میلیونی خود می شود.

اشتباه برداشت نکنید؛ صحبت سر انتقاد از پدیده آقازادگی نیست که لزومش بی نیاز از استدلال هست، بحث ولی بر سر سبک انتقاد است.

به عنوان نمونه رضا رشیدپور در برنامه اخیر خود با اشاره به شهروندی بعضی آقازاده ها در آمریکا بخشی از «سوگندنامه ای» را به زبان انگلیسی برابر روی مخاطبان «حالا خورشید» گذاشته و مستند به آن صحبت از «آقازاده هایی» به میان می آورد که متعهد شده است اند در برابر هرگونه ترساندن نظامی نسبت به خاک آمریکا «اسلحه به دست بگیرند» و در برابر دشمن (که می تواند حتی کشور عزیزمان ایران باشد) ایستادگی کند. این درست که رشیدپور در مقام یک ژورنالیست دست روی یک سند گذاشته و به تعبیر خودش آن را در قالب یک «معادله بی پاسخ» و با «کنایه» رسانه ای کرده ولی کافی است سوی دیگر جریان را در ذهن تصور کنید.

کنایه‌های رشیدپور کدام آقازاده‌ها را نشانه قرار می‌گیرد

مخاطبان خسته و زخم خورده از شرایط اقتصادی که تا دیروز تنها در فضای تاکسی و اتوبوس از «خوردن و بردن آقازاده ها» می شنیدند حالا از قاب رسمی ترین رسانه کشور شاهد ابهام تازه ای در میزان صداقت پدران «آقازاده ها» (بخوانید مسئولان کشور) می شود!

اگر قرار بر کار رسانه ای و «شفاف سازی» است و رضا رشیدپور و مدیران بالادستی اش اطلاع دقیق و مصداقی از آقازاده هایی دارند که چنین سوگندنامه ای را امضا کرده اند آیا خروجی کار به همین کنایه ها و کلی گویی ها ختم می شود؟ چه مانعی دست و پای رسانه ملی را جهت پیگیری پرونده ای با این سطح از اهمیت ملی بسته است؟ آیا رسانه ملی در بخش های دیگر خود به بررسی چنین پرونده هایی نمی پردازد؟

رضا رشیدپور جزو مجریانی است که تا به امروز وقت گفتگوی صریح با مسئولان رده بالای کشور را داشته و در دوره اخیر علاوه بر مصاحبه با شخص رییس جمهوری وقت گفتگوی چالشی و داغ با وزیران در قاب همین برنامه «حالا خورشید» را داشته هست؛ آیا مخاطبی که شاهد صحبت های او علیه پدیده ای عام به نام «آقازاده» هست، حق ندارد بپرسد آیا تا به امروز و در گفتگوی مستقیم با مسئولان او صراحتا راجع به شرایط فرزندان و خانواده ارزش سوالی را طرح نکرده است؟ سوالی که در صورت طرح می توانست لااقل با پاسخ هایی روشن بخشی از مسئولان اجرایی و کلان کشور را از اشتراک در اتهام تریبت «آقازاده» مبرا کند.

رشیدپور در قاب رسانه ملی، نماینده قدرتمندترین رسانه کشور هست؛ رسانه ای که همزمان با تلاش صادقانه جهت ارایه تصویری «کارآمد» از دولتمردان می تواند پرچم دار «شفافیت» و «پیگیری جهت دفع فساد» باشد، مبارزه ای که قطعا نمی تواند در قالب شوخی های زودگذر با تاریخ مصرف متناسب با اینترنت محقق شود.

تبدیل شدن «آقازاده» به کلیدواژه شوخی های مکرر رسانه ملی بی تردید فلش راهنمایی جهت هدایت ذهن مخاطبان به سمت فساد «پدران» یا به تعبیر دقیق تر «مسئولانی» است که طبیعتا مدیران رسانه ملی هم می توانند جزئی از آنان محسوب شوند. تخریب کلیتی به نام «مدیر دولتی» و «مسئول حکومتی» بدون پیگیری جهت عیان شدن پرونده مصادیق، هر نتیجه ای به همراه داشته باشد، قطعا منجر به تحقق «مبارزه با فساد» نخواهد شد.

«حالا خورشید» و رضا رشیدپور همان طور که در ابتدای این یادداشت اشاره شد امروز جزو ظرفیت های خاص رسانه ملی هستند که می توانند در این میدان حساس پرچم دار باشند ولی پاشنه آشیل همین ظرفیت ارزشمند، توقف در مرحله «شوخی با فساد» است که انتظار می رود هم رشیدپور هم رسانه ملی از آن فراتر رود.

زیر سایه سنگین اینترنت دست به دست شدن بریده‌های جنجالی یک برنامه در شبکه‌های اجتماعی تبدیل به امتیاز جهت برنامه‌های سیما شده، ولی این چقدر منطبق بر کارکرد رسانه

واژه های کلیدی: برنامه | خورشید | رشیدپور | مسئولان | رسانه ای | رسانه ها | رسانه ملی | حالا خورشید | رضا رشیدپور | مسئولان کشور | مدیران رسانه ملی

کنایه‌های رشیدپور کدام آقازاده‌ها را نشانه قرار می‌گیرد

کنایه‌های رشیدپور کدام آقازاده‌ها را نشانه قرار می‌گیرد

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog